Linkbuilding

Linkbuilding zorgt voor 42 procent jouw positie in Google. Linkbuilding is dus een handige methode om aan de top te komen en uiteindelijk op het podium te shinen. Het is daarom ook een belangrijk onderdeel in de SEO. Eigenlijk kunnen we wel zeggen dat het onmisbaar is. We vertellen je hieronder alle ins en outs van linkbuilding.

Linkbuilding: wat is het?

Wanneer iemand een zoekwoord intypt wil jij natuurlijk bovenaan in de zoekresultaten verschijnen. Dit kun je realiseren met linkbuilding. Wanneer wij voor jouw website gaat linkbuilden, gaan we actief op zoek naar links die kunnen verwijzen naar jouw website. Het is een handige strategie om jouw website naar de winnaarspositie te leiden, en daardoor krijg jij meer bezoekers op jouw website wat weer leidt tot meer naamsbekendheid.

Zo werkt linkbuilding

Een aantal jaar geleden werkte het nog om honderden links naar jouw website te sturen om hoger in Google te komen. Het maakte niet uit om wat voor links het ging, zo lang het maar een linkje was. Daar is een stokje voor gestoken, want zo makkelijk gaat dat vandaag de dag niet. Nu is het een behoorlijke wedstrijd, maar Onlino staat altijd in de startblokken.

Er wordt nu namelijk gekeken naar de autoriteit van de links. Een link dat afkomstig is van nu.nl of wikipedia.nl is natuurlijk veel interessanter en waardevoller dan een linkje van een website van de buurvrouw van jouw vriendin.

Gelukkig zijn er tegenwoordig een aantal technieken om kwalitatieve links te verkrijgen waar Onlino jou bij kan helpen.

  • Een link op een startpagina: Waarschijnlijk ken je startpagina.nl nog wel, een website van een aantal jaar geleden. Zo zijn er nog veel meer van dat soort websites. Hier heeft Onlino er ook een handje vol van. Hier kun jij ook een link op plaatsen die verwijst naar jouw website. Wel is het belangrijk om niet te veel links op startpagina’s te plaatsen: als jouw volledige linkprofiel in beslag wordt genomen door startpaginalinks heeft het geen zin. Probeer daarom ongeveer twintig procent aan startpaginalinks te besteden voor een goede afwisseling.
  • Een link in een blog: Je kunt er ook voor kiezen om een link te verwerken in een blog. Vooral als het onderwerp én de inhoud van de blog relevant is voor jouw website kun je enorm scoren. Daarnaast blijft zo’n bloglink lang staan, zodat het een duurzame linksamenwerking heeft met jouw website.
  • Een link op een homepage: Een link op een homepage is een link die op een hoofdpagina van een website komt te staan. Het voordeel van zo’n homepagelink is dat er veel linkwaarde wordt meegegeven. Bovendien zorgt een homepagelink ervoor dat jouw link wordt gezien. Dit zorgt weer voor brand awareness. Dat willen we natuurlijk allemaal.

Wat is dan een kwalitatieve link?

Een kwalitatieve link wordt bepaald aan de hand van een aantal zaken.

  • De link moet relevant zijn. De link waar de website vandaan komt moet dus passen bij jouw eigen website. Wanneer deze website in dezelfde branche valt als jouw website hecht Google hier veel waarde aan.
  • De link moet een hoge autoriteit hebben. Deze links komen van websites waar over het algemeen veel bezoekers op komen en deze websites hebben vaak een hoge domeinwaarde. Zoals net al werd benoemd zijn dat websites als nu.nl en wikipedia.nl.
  • Ook is de plek van de link belangrijk. Staat de link in een blog over een onderwerp dat goed aansluit bij jouw website, of staat de link tussen een lijst met tientallen andere linkjes? In het eerste geval is de link waardevoller.

Naast deze drie zaken zijn er nog veel meer factoren waar je op kunt letten. Zo is het belangrijk om een natuurlijk linkprofiel te krijgen. Je kunt daarom gerust wat linkjes verzamelen die van wat mindere kwaliteit zijn. Daarnaast bestaat een natuurlijk linkprofiel ook uit follow- en no follow-links. Aan een no follow-link wordt namelijk geen autoriteit toegekend en deze zorgen dus niet voor de linkjuice.

En wat is dan een natuurlijk linkprofiel?

Follow, no follow, een natuurlijk linkprofiel… We snappen dat je in de war raakt van al deze termen.

Het moge nu wel duidelijk zijn dat linkbuilding ervoor kan zorgen dat jij met een gouden trofee op het podium kan staan. Het draait hierbij niet alleen om de linkjes, maar ook om de kwaliteit van de links. Ook kijkt Google naar jouw linkprofiel: een overzicht van alle links die naar jouw website verwijzen. Google checkt of jouw linkprofiel geloofwaardig is en of de links wel op een natuurlijke manier zijn verkregen.

Een linkprofiel dat alleen maar bestaat uit homepagelinks is niet geloofwaardig. Een natuurlijk linkprofiel heeft namelijk ook linkjes er tussen zitten die van mindere kwaliteit zijn. Wanneer Google vindt dat jouw linkprofiel onnatuurlijk oogt, kan Google jou hier zelfs voor straffen. Jouw website kan hierdoor namelijk een lagere positie krijgen. En als we meedoen aan de wedstrijd is verliezen natuurlijk geen optie. Daarom willen wij altijd zorgen voor een zo natuurlijk mogelijk linkprofiel.

Follow en no follow-links: Een follow-link is een linkje waar je op kunt klikken. Wanneer je een link in een Word-document plaatst is deze standaard een follow-link. Een no follow-link is eigenlijk het tegenovergestelde. Het is een link die niet meegeteld hoeft te worden in de ranking die de bots van Google uitvoeren. Als bezoeker kun je ook nog steeds op een no follow-link klikken. Je zult denken dat zo’n link volkomen zinloos is, maar niets is minder waar. Om follow en no follow-links met elkaar af te wisselen zorg jij voor een natuurlijk linkprofiel.

Verschillende anchorteksten: De anchortekst is het woordje dat klikbaar wordt. Om een natuurlijk linkprofiel te realiseren moet je af en toe een andere anchortekst gebruiken. Kies dus zo nu en dan voor wat afwisseling. Het is natuurlijk opvallend wanneer je overal dezelfde anchortekst gebruikt.

Verschillende autoriteiten: We hebben het al een paar keer benoemd, maar we doen het nog een keer: wissel af met verschillende autoriteiten. Kies dus niet alleen maar voor linkjes van een hoge waarde, want er mag af en toe ook heus wel een link tussen zitten die van mindere waarde is.

Verschillende bronnen: Ook is het belangrijk om links te krijgen van verschillende websites. Denk bijvoorbeeld aan startpagina’s, nieuwssites, socialmediakanalen of een blogsite.

Wissel links af: Een natuurlijk linkprofiel heeft allerlei soorten linkjes. Kies eens voor een startpaginalink en vervolgens voor een homepagelink. Ook kun je gebruik maken van interne links. Wacht, wat is een interne link?

Interne linkbuilding

Naast links die leiden naar jouw website heb je ook in de SEO-wereld te maken met interne linkbuilding. Interne linkbuilding is namelijk net zo belangrijk als de linkbuilding die we hierboven uitgebreid hebben besproken. Google gaat namelijk ook jouw website crawlen op basis van interne links. Dit zijn links op jouw eigen website die verwijzen naar een andere pagina. Een bezoeker moet natuurlijk makkelijk zijn weg zien te vinden op jouw website wanneer hij vanuit de homepage naar een andere pagina wil. Daarnaast kun je met interne links aan Google laten zien welke pagina’s het belangrijkste zijn binnen jouw website.

Interne linkbuilding bestaat uit een aantal zaken.

  • In-content links: In-content links zijn interne links die in een tekst staan verwerkt. Ze staan, zoals de naam al doet vermoeden, in de content. Google vindt deze linkjes vooral interessant wanneer er relevante context omheen staat.
  • Breadcrumbs: De breadcrumbs is het het pad dat je volgt naar een pagina. Deze staat meestal bovenaan de pagina. Een voorbeeld van een kruimelpad is Home -> Zoekmachineoptimalisatie -> Linkbuilding.
  • Links in de footer: De footer kom je tegen wanneer je helemaal naar onderen scrolt op een website. Hier kun je ook vaak de contactgegevens en de algemene voorwaarden vinden. Ook kun je de footer gebruiken om wat links te plaatsen die verwijzen naar belangrijke pagina’s of categorieën.

Word een winnaar met Onlino

Verliezen kennen we bij Onlino niet. Wij willen samen met jou de wedstrijd aan gaan en deze natuurlijk met vlag en wimpel winnen. Jij kunt de nummer 1-positie halen en er met de winst vandoor gaan. Ga daarom de strijd aan en versla de concurrent. En dat allemaal met linkbuilding.

Vragen over Linkbuilding

Wat kun je verwachten?

  • Op werkdagen binnen 24 uur teruggebeld
  • Telefonisch inventarisatie met één van onze experts.
  • Wij schakelen snel, we kunnen morgen al voor je aan de slag.

Neem contact op

Op werkdagen binnen 24 uur teruggebeld

Optioneel