Technische SEO

Ook al heb je jouw blogs zo mooi geschreven, zonder een goede website kom je nergens. Technische SEO is namelijk de basis voor jouw online vindbaarheid.

Technische SEO

Je kunt Technische SEO vergelijken met het hebben van een topconditie voor een marathon. Dit heeft namelijk een grote invloed op welke resultaten jij in de wedstrijd zal behalen, en hetzelfde geldt voor technische SEO.

Toch is het niet voor iedereen even makkelijk om een website SEO-technisch in orde te maken. Het is een vak apart. Gelukkig heeft Onlino jarenlang ervaring op het gebied van SEO. Dat betekent dat wij jouw website naar de poleposition kunnen leiden. Zo ga jij goed van start in de SEO-wedstrijd.

Hoe werkt technische SEO?

Lange laadtijden, 404-pagina’s en geen mobiele weergave kunnen al gauw de gebruikerservaring verpesten. Google kan jou hier zelfs voor straffen door jou een lagere positie in de zoekresultaten te geven. En dat terwijl je misschien nog niet eens begonnen bent met zoekmachineoptimalisatie. Met de juiste technische SEO los je deze problemen op. Eigenlijk komen deze problemen niet eens aan de orde met de juiste technische SEO.

Je raadt het misschien al: technische SEO zorgt ervoor dat zowel als bezoeker als de zoekmachine probleemloos door een website kan sjezen. Technische SEO is eigenlijk het verbeteren van de techniek achter de website om de positie in Google te verhogen. Onder technische SEO valt bijvoorbeeld de laadtijd van een website sneller maken, de structuur van de website aan te passen en ook moet de website goed leesbaar zijn voor Google. De belangrijkste aspecten van technische SEO zullen we hieronder bespreken, zodat jouw website naar de top zal scheuren.

Wedstrijdonderdelen

1 Mobile first indexing: Tegenwoordig doen we alles met onze telefoon. Hier en daar een fotootje maken, een WhatsAppje versturen en iets opzoeken op Google. Als je vervolgens jouw antwoord aan het zoeken bent in de zoekresultaten, wil je terechtkomen op een website die geschikt is voor jouw telefoon. Dat betekent dat je niet helemaal hoeft in te zoomen voordat je iets kunt lezen. Veel mobiele gebruikers vinden dat namelijk een grote irritatie. Ook Google vindt dit belangrijk, want Google indexeert eerst de mobiele versie en bepaalt aan de hand daarvan jouw positie in de zoekmachine.

2 Laadsnelheid: Vandaag de dag is het enorm belangrijk om jouw website zo snel als een racewagen te maken. Daar hecht Google namelijk veel waarde aan. Hierdoor wordt het gebruiksvriendelijkheid naar een hoger level getild. Er zijn meerdere manieren om jouw website sneller te maken. Vermijd bijvoorbeeld te grote afbeeldingen, want deze kunnen de snelheid behoorlijk in de weg staan. Ook kun je het aantal redirects verminderen en als laatst kun je gaan cachen met plugins. Dit houdt in dat er kopieën van de website worden gemaakt. Hierdoor kan een website sneller laden, omdat de internetter een van de kopieën gaat zien.

3 Indexeren: Indexeren houdt in dat de bots van Google jouw website inspecteren. Google wil dat dit proces zo snel en zo helder mogelijk verloopt, zodat jouw website zal verschijnen in de zoekresultaten. Zo moet jouw website een heldere navigatiestructuur hebben. Ook kun je interne links toevoegen naar bepaalde pagina’s zodat alle pagina’s gevonden worden tijdens het indexeren. Daarnaast kun je met de robots.txt aangeven welke pagina’s niet geïndexeerd hoeven te worden, terwijl je met een Sitemap.xml juist wel aangeeft welke pagina’s geïndexeerd moeten worden.

4 Duplicate content: Duplicate content betekent dat dezelfde content terug te vinden is bij verschillende URL’s. De content is dus dubbel. Google weet hierdoor niet welke pagina de juiste is, wat zal resulteren in een negatieve SEO. Je kunt dit oplossen door canonical URL’s te gebruiken. Dit is een broncode van een website. Hiermee kun je Google laten weten wat de goede URL is zodat deze in de zoekresultaten mag komen.

5 Redirects: Een redirect is een doorverwijzing. Wanneer je een website of een webpagina gaat verhuizen, doe je dat met een redirect. Hiermee vertel je zowel de zoekmachine als de website welke URL de juiste is. Je kunt gebruik maken van een 301-redirect: een permanente doorverwijzing. Dit is de meest gebruikte redirect. Daarnaast heb je een 302-redirect: een tijdelijke doorverwijzing. De website wordt dus tijdelijk verhuisd wanneer je een 302 gebruikt.

6 Structured data: Wanneer je googelt op een vraag, wil je zo snel mogelijk een antwoord zien. Met structured data kun jij Google helpen om jouw pagina beter te begrijpen, zodat Google dit weer kan geven in de zoekresultaten. Je kunt informatie toevoegen als reviews, een FAQ, een how-to en bijvoorbeeld de oventijd van een recept. Bovendien kan structured data ervoor zorgen dat Google jouw bedrijf in een featured snippet weergeeft. Dit zijn meestal een of twee zinnen die boven de organische zoekresultaten worden geplaatst.

7 SEO-titels: Het is belangrijk om unieke meta tags toe te voegen. Deze titels kun je terugzien in Google, maar niet op jouw website zelf. Zo heb je de title tag: de blauwe titel die je ziet in de zoekresultaten van Google. De meta description is net zo belangrijk: een aantal zinnen die je ziet onder de title tag. Deze twee onderdelen moeten kort maar bondig geschreven worden. Vaak heb je maar een beperkte ruimte voor deze SEO-titels.

Ben jij benieuwd of jouw website alle wedstrijdonderdelen met vlag en wimpel haalt? Wij van Onlino gaan graag de wedstrijd aan. En deze gaan wij winnen. Met onze jarenlange ervaring brengen wij jouw website naar het podium.

Vragen over Technische SEO

Wat kun je verwachten?

  • Op werkdagen binnen 24 uur teruggebeld
  • Telefonisch inventarisatie met één van onze experts.
  • Wij schakelen snel, we kunnen morgen al voor je aan de slag.

Neem contact op

Op werkdagen binnen 24 uur teruggebeld

Optioneel