Lokale SEO

Lokale SEO zorgt ervoor dat jij wordt gezien in een bepaalde regio. Ondernemers die zich meer willen focussen op een bepaalde woonplaats of een provincie mogen lokale SEO daarom zeker niet overslaan. Met lokale SEO win jij namelijk de plaatselijke wedstrijd. Ben jij klaar voor de start? 3, 2, 1, go!

Wat is lokale SEO?

Lokale SEO is zoekmachineoptimalisatie zoals we het kennen, maar dat met een geografisch vleugje. Je bent namelijk met lokale SEO beter online vindbaar in de buurt. Stel, je wil een auto leasen in de buurt van Zwolle. Je gaat waarschijnlijk googelen op termen als ‘auto leasen Zwolle’ of ‘leasebedrijven in Zwolle’. Als leasebedrijven in Zwolle gaan investeren in lokale SEO verschijnen zij bovenaan in Google. Vervolgens bestaat er een grote kans dat jij op dit bedrijf gaat klikken, en jij dus misschien wel een potentiële klant wordt.

Als jij zelf een bedrijf hebt wil jij natuurlijk dat het bovenstaande gaat gebeuren. Vooral wanneer je een kleine ondernemer bent of een zzp’er is lokale SEO interessant, omdat je meestal werkt vanuit één locatie. Daarnaast stijgt het aantal lokale zoekopdrachten alleen maar. Mensen zoeken vaker naar bedrijven in de buurt en vaak wordt hiervoor de telefoon gebruikt en dankzij jouw telefoon weet Google vaak jouw locatie. Daarom is het belangrijk om te investeren in lokale SEO, voor welk bedrijf dan ook. Er bestaan twee soorten vormen van lokale SEO: local 3-pack en de organische resultaten.

Local 3-pack

Wanneer jij gaat googelen op jouw telefoon, heb je vast weleens gezien dat de eerste zoekresultaten verschijnen met een plaatje van Google Maps ernaast. Dit komt omdat jouw locatie vaak bekend is via jouw telefoon, en wanneer jij specifiek zoekt naar een bedrijf bij jou in de buurt wordt jouw locatie doorgestuurd naar Google. Deze resultaten worden ook wel de local 3-pack genoemd. De local 3-pack is de opvolger van de local 7-pack, want eerder werden er zeven resultaten van bedrijven in Google Maps weergegeven.

Wanneer je klikt op een van de bedrijven krijg je een vergrote versie te zien. Je kunt hier recensies lezen, het telefoonnummer vinden en ook kun je vanuit hier naar de website van het bedrijf gaan. De local 3-pack maakt het mogelijk om op een razendsnelle manier bezoekers te ontvangen.

Als je wil scoren in de local 3-pack zijn een aantal zaken belangrijk.

De gegevens die je ziet in de local 3-pack, zijn namelijk afkomstig van een Google Mijn Bedrijf-account. Je kunt hier belangrijke bedrijfsgegevens invullen, zoals de locatie waar jouw bedrijf gevestigd is en wat jouw openingstijden zijn. Ook het fysieke adres, het telefoonnummer, bepaalde categorieën en een beschrijving van jouw bedrijf kun je in dit account zetten.

Deze informatie kan Google vervolgens oppakken en in de zoekresultaten gebruiken. Ook laat Google reviews zien wat mensen over jouw bedrijf hebben geschreven. Een volledig profiel in Google Mijn Bedrijf is dus van groot belang om potentiële klanten een zo goed mogelijk beeld van jouw bedrijf te geven. Daarnaast zijn afbeeldingen belangrijk om te plaatsen op jouw website. Deze zeggen namelijk veel over jouw bedrijf en geven een helder beeld.

Organische zoekresultaten

Naast de local 3-pack heb je de organische zoekresultaten. Dit zijn ‘gewoon’ de resultaten die je gewend bent wanneer je gaat zoeken in Google. Deze staan dan ook vaak onder de local 3-pack. Om in de organische zoekresultaten terecht te komen kijkt Google naar een aantal factoren.

  • Relevantie: Sluit jouw website aan bij de zoekopdracht, oftewel: is jouw website relevant genoeg?
  • Afstand: Google kijkt naar de locatie van jouw bedrijf en van de locatie waar de zoeker vandaan komt.
  • Prominentie: Prominentie houdt in hoe bekend jouw bedrijf is. Dit hangt onder andere af van het aantal reviews dat over jouw bedrijf is geschreven.

Toch zeggen deze factoren niet alles. Het komt namelijk wel eens voor dat een bedrijf die qua locatie goed aansluit bij de zoeker, lager in de zoekresultaten verschijnt dan een bedrijf die verder weg zit. Dit komt omdat dat laatste bedrijf relevanter is. Dit zegt dus genoeg over hoe belangrijk de relevantie van jouw website is voor de organische zoekresultaten.

Local 3-pack

Je kunt de wedstrijd dus winnen van de concurrent wanneer je een relevante website hebt. Maar, hoe krijg je dat voor elkaar? Met het optimaliseren van jouw website. Hieronder leggen we de stappen uit.

1 Stap in de racewagen van Onlino en wij checken razendsnel lokale groeimogelijkheden.

2 Wij gaan onderzoeken welke lokale zoekwoorden relevant zijn voor jouw website, en waar jij op kunt scoren. Potentiële klanten zoeken namelijk op woorden om vervolgens op jouw site terecht te komen. Lokale zoekwoorden zijn bijvoorbeeld ‘leasebedrijf Zwolle’ en ‘auto leasen in Overijssel’. Toch hoeft een persoon niet altijd de locatie te vermelden. In de meeste gevallen weet Google namelijk toch wel jouw locatie.

Wanneer wij deze zoekwoorden in kaart hebben, kunnen we de zoekwoorden verwerken op jouw website. Zo kun je dit doen in de titel, de eerste zin, het eerste tussenkopje, in de URL, in de meta title en in de meta description.

3 Vervolgens kun je intern gaan linkbuilden. Hiermee maak jij het Google gemakkelijk, want de robots van Google kunnen zo op een makkelijke manier door jouw website crawlen. Bovendien geef je met interne links waarde aan bepaalde pagina’s, waardoor jouw website hoger kan scoren in Google.

4 Een andere pitstop is het verkrijgen van backlinks. Hoe meer links er verwijzen naar jouw website, hoe hoger jouw website zal scoren in Google. Deze links moeten echter wel relevant zijn en behoren tot een natuurlijk linkprofiel. Bij lokale SEO zijn backlinks uit de regio belangrijk. Denk bijvoorbeeld aan de plaatselijke nieuwssite, een sportvereniging of een regionaal persbericht.

5 Houd jouw Google Mijn Bedrijf-profiel up-to-date om ervoor te zorgen dat je in de local 3-pack verschijnt. Het is hierbij belangrijk dat je reviews van klanten ontvangt, afbeeldingen toevoegt en schrijf bijvoorbeeld een stuk over het bedrijf. Zo zorg je ervoor dat jouw bedrijf geloofwaardig overkomt naar de klant.

De wedstrijd eindigt niet bij lokale SEO

Het is belangrijk om te weten dat lokale SEO slechts een onderdeel is van de SEO-strategie. Wanneer je lokaal de wedstrijd wil winnen, is het belangrijk om naast lokale SEO de andere onderdelen van SEO te doorlopen. Lokale SEO is dus niet het enige waar je aandacht aan moet besteden. Gelukkig helpen wij van Onlino jou maar wat graag: wij staan in de startblokken om met jou de hele SEO-competitie te winnen.

Vragen over Lokale SEO

Wat kun je verwachten?

  • Op werkdagen binnen 24 uur teruggebeld
  • Telefonisch inventarisatie met één van onze experts.
  • Wij schakelen snel, we kunnen morgen al voor je aan de slag.

Neem contact op

Op werkdagen binnen 24 uur teruggebeld

Optioneel