Wat is een influencer

Misschien heb je wel eens van een influencer gehoord, of toch niet? Het maakt niet uit, wij leggen je in ieder geval uit wat een influencer is. Het is namelijk iemand die erg aanwezig/actief is op social media, maar dit kan ook een blog zijn of bijvoorbeeld op een videokanaal. Deze persoon oefent ook invloed uit op gedrag van de doelgroep die hij of zij voor ogen heeft. Je zou kunnen zeggen dat de influencer een bereik heeft binnen de gestelde doelgroep.

Meer dan influencer, marketing is er ook!

Maar er is nog meer, je hebt namelijk ook de term influencer marketing, maar wat houdt dit dan precies in? Het gaat hierbij zoals de naam al doet vermoeden over een vorm van marketing, alleen ligt dan de focus op bepaalde personen welke online een grote achterban hebben. Ze hebben eigenlijk een soort van voorbeeldfunctie verkregen. Ze kunnen daarmee dan weer invloed uitoefenen op de betreffende doelgroep die ze dan weer voor ogen hebben. Bedrijven voeren in samenwerking met een influencer marketingactiviteiten uit. Alles wat zij samen doen valt onder influencer marketing. Vaak zijn dat een soort van winacties, of ze hebben gesponsorde content op een soort platform van de influencer zelf.

Op zoek naar influencer

Sommige bedrijven zijn zelf op zoek naar influencer. Je kunt ze met name tegenkomen op social media kanalen. Je zou daarbij dan weer kunnen denken aan YouTube, en ook iemand die bij Instagram bovenaan staat. Video content is een heel goede optie, want op deze manier kan een influencer een persoonlijke connectie krijgen met zijn of haar volgers. Dit is veel persoonlijker dan zomaar een bericht of afbeelding welke op Facebook geplaatst kan worden. Persoonlijke connecties vinden influencers belangrijk en daar doen zij het ook voor.

Wil jij influencer worden?

Misschien spreekt het jou wel aan om influencer te worden. Het zijn vaak mensen die iets leuks vinden, en het dan graag willen delen met de rest van de mensen om hen heen, of het liefst met de hele wereld eigenlijk. Ze hebben daarbij dan ook wel echt kennis van zaken. Meestal begint het allemaal met een soort passie van iets, je zou daarbij kunnen denken aan koken of bijvoorbeeld een sport zoals voetbal. De echte grote influencers zijn ook echt een groot voorbeeld voor hun eigen niche doelgroep. Als je eenmaal je eigen niche hebt gevonden, dan kun je volop aan de slag en content produceren en dit blijf je dan posten. Hierdoor krijg je alsmaar meer volgers en dat is ook het doel wat je hebt!

Interessante vorm van marketing

Misschien ben je zelf wel volger, dan heb je misschien wel het gevoel dat jij een influencer echt kent! Maar vaak geloven mensen ook hetgeen wat een influencer zegt, misschien vinden zij een product of een bepaalde plaats geweldig, dit wordt dan door veel volgers ook echt geloofd. Zo verdienen de influencer dus hun geld en hoeveel dat is hangt af van het bereik wat ze hebben. Ze kunnen geld verdienen maar ook producten, een standaard verdienmodel is er niet voor een influencer. Dit hangt echt af van de interesses, de doelgroep en ook van hoe actief iemand is per dag of week. Ook het bereik speelt daar uiteraard in mee.