Wat is influencer marketing?

Veel mensen hebben wel eens van influencer marketing gehoord, maar heb je dan ook een idee waar het over gaat, dus wat de betekenis daarvan is? Geen zorgen als dat niet zo is want wij leggen je daar graag wat meer over uit. Lees daarom op je gemak het artikel door en dan weet je al snel wat influencer marketing is, wat de voordelen zijn en wat er allemaal bij komt kijken! Je hebt alle tijd dus ga er maar eens goed voor zitten.

Betekenis influencer marketing

Bij influencer marketing gaat het over een vorm van marketing en dan ligt de focus op bepaalde mensen die invloed hebben op een grote achterban, dit is allemaal online. Dit noemen we ook wel influencers, ze hebben zoals je het kunt noemen een voorbeeldfunctie verkregen. Ze oefenen dus invloed uit op hun groep volgers. Bedrijven kunnen de sociale invloed ook weer gebruiken.  

Keuze voor influencer marketing

Er zijn verschillende redenen te bedenken waarom dat influencer marketing zinvol kan zijn. Maar een van de voornaamste redenen is dat er bij een goede influencer marketing campagne heel nauw wordt ingezet op samenwerking tussen de influencer en het bedrijf bijvoorbeeld. Een influencer moet daarbij in contact staan met de doelgroep waar je de focus op wilt leggen. Maar dat is nog niet alles, want de volgers voldoen dan aan een speciaal interessegebied. Een campagne is hierdoor vaak veel succesvoller en efficiënter dan een andere vorm van marketing. 

Kosten influencer marketing

De prijs per campagne is heel wisselend als er voor influencer marketing wordt gekozen. Het ligt een beetje aan de achterban van de influencer, maar ook aan het platform. Er is hierbij sprake van invloed van het verschil tussen micro en macro influencer. Het ligt ook aan het doel en aan het budget wat besteedbaar is, welke influencer er wordt gekozen en of dat het gaat over een grote of kleine aanhang. Dit maakt het wel zo dat influencer marketing voor de meeste bedrijven wel zeer toegankelijk is.  

Mogelijkheden influencers

Een influencer kan veel voor een bedrijf betekenen, maar wat precies hangt af van het type bedrijf en de samenwerking die aan wordt gegaan. Het is van groot belang dat er eerst gezocht wordt naar een influencer die in contact staat met de doelgroep die jij voor ogen hebt (waar jij je met je bedrijf op richt). Sommige mensen vragen zich af voor welke bedrijven influencer marketing geschikt is, maar eigenlijk kan dat voor ieder bedrijf. Het is namelijk goed toepasbaar en kan met een klein of groot budget mogelijk worden gemaakt. Maar onderzoek heeft wel uitgewezen dat het voor de B2C bedrijven erg positief uit kan pakken als zij voor influencer marketing kiezen. Backlinks zijn voor de B2C en de B2B markt beide erg aantrekkelijker.

“Sommige mensen vragen zich af voor welke bedrijven influencer marketing geschikt is, maar eigenlijk kan dat voor ieder bedrijf. Het is namelijk goed toepasbaar en kan met een klein of groot budget mogelijk worden gemaakt.”

Soorten influencer

Je hebt verschillende soorten influencer. Je kunt hierbij termen tegen komen zoals nano influencer, micro influencer, meso influencer en macro influencer. Maar wat zijn de verschillen? Daar leggen we je hieronder meer over uit.

Mega influencer

Om te beginnen geven we je wat meer uitleg over de mega influencer. Dit noemen ze ook wel een nieuwe categorie van beroemdheden omdat ze meer dan een miljoen volgers hebben. Ze hebben vaak nationale bekendheid en soms ook wel internationaal. Ook binnen de traditionele media zijn ze vaak al te vinden. Ook verschijnen ze in nieuwsberichten, magazines en in diverse tv programma’s. De mega influencer staan ook wel bekend als echte trendsetters. Als je de keuze maakt om deze influencer in te zetten dan heeft dat als voordeel dat je profiteert van een hoog bereik, het nadeel is echter dat het engagement laag ligt.  

Macro influencer

Zoals we net de mega influencer hadden, staat net daaronder de macro influencer. Het zijn vaak sterren uit de sportwereld of entertainment wereld. Ze laten zich graag gelden op de social media kanalen. Ze zijn wel iets minder bekend, maar het zijn wel echte professionals. Ze verdienen aardig wat geld met hun online activiteiten als influencer. Ze staan er om bekend dat ze vaak actief zijn op meerdere platformen, ze hebben gemiddeld honderdduizend tot een miljoen volgers. Ze zijn met name interessant voor bedrijven die nog niet zoveel weten van social media, maar die wel een grote campagne willen plaatsen. Kwaliteit en bereik worden in huis gehaald met een macro influencer, dat is één ding wat zeker is. De voordelen van een macro influencer zijn dan ook het hoge bereik en de professionele aanpak. Het nadeel voor jou kan wel zijn dat een macro influencer zelf wat te kiezen heeft. Ze werken niet voor een cadeaubon of een kleine fooi. Je moet dus wel wat te besteden hebben als je van hun reputatie gebruik wil maken. Nog een ander nadeel kan er al snel op de loer liggen, namelijk authenticiteit.

Meso influencer

Als een macro influencer net wat te veel kost, dan zou je eens kunnen kijken naar de mogelijkheden van een meso influencer. Het kan ook zijn dat het budget het wel toelaat, maar dat je liever een persoonlijke of kleinere campagne op wil zetten. Je wil niet veel bereik verliezen, een meso influencer kan dan een goede optie zijn. Ze werken namelijk op kleinere schaal en hebben gemiddeld wel 50.000 tot 100.000 volgers op diverse social media kanalen. Vaak zijn deze influencers erg kritisch en kiezen ze echt zelf met welk bedrijf ze willen samenwerken. Het zijn ook nog eens echte experts binnen hun eigen niche. Ze vinden vaak dat de content voor hen maar ook voor de volgers interessant en relevant moet zijn. Doordat het aantal volgers bij de meso influencers wat lager is, is er ook makkelijker contact te houden. Als binnen jouw bedrijf geloofwaardigheid voorop staat, dan is een meso influencer wellicht wat voor jou. De voordelen van de meso influencer zijn dat ze een redelijk bereik hebben, betaalbaar zijn, een redelijk hoge engagement hebben en betrokken zijn bij de doelgroep. Als een bedrijf nog nieuw is met het samenwerken met influencers, dan is een meso influencer een goede keuze.

Micro influencer

Als je het binnen je bedrijf graag persoonlijk wil houden, dan kan een micro influencer of een nano influencer een goede uitkomst bieden. Bij de micro influencers gaat het over mensen die ongeveer tussen de 5.000 en 50.000 volgers hebben. Daarnaast hebben zij ook een duidelijke specialisatie. Meestal bloggen of vloggen ze ook over hun eigen stad. Het kan ook zijn dat een micro influencer alles weet over een speciaal merk. Ze zijn in ieder geval gericht op een specifiek onderwerp en een doelgroep. De doelgroep bij deze influencer bestaat vaak uit volgers met dezelfde behoeften. Een bedrijf kan daar zeker zijn voordeel mee doen! Door samen te werken met micro influencers kun jij namelijk echt een bepaalde specifieke doelgroep benaderen. De voordelen van de micro influencer zijn dan ook best groot. Ze hebben een specifieke doelgroep, ze zijn betrokken bij hun doelgroep, ze zijn geschikt voort ieder budget en hebben passie voor hun werk. Het bereik bij een micro influencer is wel wat minder, maar ze hebben wel veel passie en kennis.

Nano influencer

Als laatste komt de nano influencer aan bod. Als je het echt heel erg persoonlijk wil houden met je bedrijf, dan is de nano influencer een goede optie. Ze hebben een bescheiden bereik, meestal rond de 5000 volgers maximaal. Volgers zien hen ook als eerlijke en betrouwbare bron van informatie. Interactie is echt de kracht van de nano influencer. De voordelen zijn dan ook dat zij zich richten op een specifieke doelgroep, erg betrokken zijn bij de doelgroep, de influencer is geschikt voor ieder budget en ze hebben passie voor hun werk.